Katarzyna Pilipiuk

Katarzyna Pilipiuk
Fot. Paweł Pałka

OBÓJ BAROKOWY

KATARZYNA PILIPIUK umiejętności w zakresie gry na obojach historycznych zdobywała poprzez studia pod kierunkiem Marka Niewiedziała, Franka de Bruine oraz Alfreda Bernardiniego (studia podyplomowe w Universität Mozarteum w Salzburgu). Wykonuje muzykę XVIII i XIX wieku na kopiach instrumentów z epok. Jako muzyk orkiestrowy, solistka i kameralistka współpracuje z wieloma zespołami muzyki dawnej w kraju i za granicą. Występowała m.in. z Royal Baroque Ensemble, Polską Orkiestrą XVIII Wieku, Concerto Polacco, Orkiestrą Famd.pl, Il Tempo, Diletto, Risonanza, Capellą Cracoviensis, Arte dei Suonatori, Goldberg Baroque Ensemble, Cappella di Ospedale della Pieta, Zespołem muzyki dawnej „Musarion”, Barockorchester Concerto München, Salzburger Bachgesellschaft, Orchestra of the Eighteenth Century, La Divina Armonia, Le Concert Lorrain, Ensemble Zefiro, L’arpa Festante. Jest członkiem Zespołu Muzyki Dawnej Il Vento, z którym często koncertuje jako kameralistka i solistka. Jest dyrektorem artystycznym Festiwalu Muzycznego im. Leopolda hr. Poletyły, wydarzenia poświęconego muzyce klasycznej i romantycznej wykonywanej w nurcie wykonawstwa historycznie poinformowanego. Oprócz działalności koncertowej zajmuje się także pracą naukową, prowadząc badania nad historią oboju oraz nad zapomnianym dziś repertuarem osiemnastowiecznych kompozytorów. W 2016 roku uzyskała stopień doktora, broniąc pracy Obój w Polsce do końca XVIII wieku: instrumentarium, muzycy, repertuar. Od 2017 roku prowadzi klasę oboju barokowego w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. W 2024 roku ukazała się jej solowa płyta z koncertami obojowymi Johanna Wilhelma Hertla.